Daisypath Happy Birthday tickers

neděle 27. listopadu 2011

Počítací období

Momentálně má P. období, kdy všechno počítá na prstech. Kolikrát byl za den čůrat, kolikrát dělal bobky, kolik zastávek jedeme autobusem, kolik snědl jablek, kolik dětí bylo ve školce atd. Čísla, respektive jejich písemnou podobu ovládá snad do 100. Oblíbená zábava je psaní vylosovaných čísel ve Sportce na kalkulačku. Musí to dělat fakt jenom podle slovního pokynu, protože kdyby měl koukat na obrazovku, tak by to nestíhal.

Co se týče početních úkonů jako takových, zvládá napočítat do 10. Do 10 zvládá sčítat i odčítat. Je vidět, že číslo už pro něj není jenom symbol, ale přesně si pod číslem (nebo slovním pokynem) umí představit počet.

A dostali jsme se do fáze ptaní: co to je? Takže 100x denně se ptá, co to je.. i když zná odpověd :D Je to vlastně jedna z pvních otázek, P. v podstatě žádné otázky mimo občasného "kde je?" nepoužívá...

pátek 25. listopadu 2011

Logopedie 24.11. a knížky k Vánocům

Včera jsme byli díky nemoci na logo skoro po 14 dnech. Naštěstí dobrý, P. spolupracoval a pěkně mu to šlo. Zase už pár slov vyslovuje lépe :) jinak nic nového, stále nacvičujeme výslovnost a plynulost řeči :)

Dneska mi přišly knížky, které mám k Vánocům. Jde o Jak pes Logopes naučil děti mluvit:
V knížce je podrobně popsáno každé písmenko -jak se vyslovuje a slova na tréning:

dál jsou tam úkoly na procvičení porozumění řeči
a obrázkové čtení
Druhá knížka je Encyklopedie předškoláka od Svojtky
Knížka mě nadchla, jsou tam rozebrané všechny dovednosti, které by dítě před nástupem do školy mělo zvládnout.


úterý 22. listopadu 2011

Domácí logopedie - písmeno M

P. už umí opakovat poměrně dlouho, takže se s ním dá trénovat. Je vidět, že hlásky už ve slovech slyší, slabiky nebo slovo rozslabikované zopakuje poměrně slušně. Zvládá opakovat i nějaká lehčí slova či kratší větičky. Samozřejmě čím delší věta, tím je to pak větší huhlanina. Doma ta spolupráce u logo není až tak dobrá, dělá u toho blbinky, na logo to vypadá trošku jinak :)

pondělí 21. listopadu 2011

Má to vůbec cenu?

Poslední dny mám trošku depku, respektive spíš takovej menší pocit vyhoření. Říkám si, jestli ty všechny šarády, co podnikáme v boji proti dysfázii, mají vůbec cenu...když se ta řeč stejně zlepšuje úplně malými pidi kroky. Ostatní vývoj je relativně v pohodě, tam v ničem nevybočuje, prostě takový běžný dítě. Má teda horší motoriku, ale to zas není nic, co by strašně bylo vidět nebo mu to nějak znepříjemňovalo život.

Poslala jsem mail do Dětského integračního centra, a je možnost (doufám, že to klapne), že budeme chodit na kurz rehabilitace motoriky. P. doteď neumí šlapat, jezdit na kolo-odrázedle (jezdí pořád na plastovým Enduru), celkově se všeho bojí, nelítá a neskáče jako ostatní děti, je na sebe extrémně opatrný. Rehabilitace by mu měla pomoct získat sebedůvěru a se zlepšením motoriky by mělo přijít i zlepšení v řeči.

Mě momentálně nejvíc drtí ta řeč. P. sice mluví hodně a pořád, ale ta řeč je taková, jaká je...už dva roky denodenně makáme, a prostě ty pokroky v řeči jsou táááák stráááášně pomaléééé... strašně se mezi "normálníma" dětma stydim za tu jeho mluvu, hrozně se bojim těch pohledů a řečí dospělých lidí...je mi to hrozně nepříjemný. P. to zatím nějak moc nevnímá, že by mluvil blbě a mohl se mu někdo smát, tak aspoň, že tak....

Hrozně mě mrzí, jak se všechny děti chystají na vánoční vystoupení, to u nás nepřipadá vůbec v úvahu..jak si děti s maminkama povídají o Ježíškovi a Mikuláši, prostě bez té normální řeči je ten život takovej chudej, jinej...vím, že nemám právo si stěžovat...že sem chodí i maminky autíků, dětí s mentální retardací nebo i mnohem horších postiženích...že v podstatě u nás je to "brnkačka", ale i tak mám někdy pocit, že je to prostě nad moje síly...

Samozřejmě, že se na všechno nevykašlu, budeme bojovat dál...ale prostě mě to dost často strašně nebaví. Nemáme normální život a ani P. nemá normální život běžného dítěte, které si užívá dětství a dělá si, co chce..náš život je o pevným režimu a řádu, každý den se učíme, procvičujeme...nemůžeme vynechat.

středa 16. listopadu 2011

Nemoce, nemoce....

Tak od minulé středy P. nechodí do školky. Má svoji první větší nemoc. Obrovská rýma a kašel. První dny měl horečky. Přítel s ním jel v sobotu na pohotovost, naštěstí průdušky chycené nemá. Jen je obrovsky zahleněný a nastydlý. Takže od pátku až do včera jsme vůbec nic nedělali. P. bylo fakt dost blbě, většinu dne proležel a prospal a včera bylo zas pro změnu blbě mně. Celej den mě šíleně bolelo břicho a bylo mi na blití :( Tak doufám, že do pondělí už bude P. O.K. a pomaže do školky.

Jinak co se týče řeči, P. začal používat přivlastňovací zájmeno "můj", samozřejmě mu je jedno, jakého rodu je to podstatné jméno..takže všechno je "můj", i když je to středního nebo ženského rodu. Bohužel zatím vůbec nechápe, že když použije přivlastnovací zájmeno, nemusí už používat svoje jméno. Takže řekne "Péťa můj" a název té věci, kterou si přivlastňuje.

V poslední době mám trošku depku, ta řeč jde stráááášně pomalu :( Ani ne tak ta aktivní slovní zásoba, ale zejména ta gramatika, když si představim, že on se všechno takhle bude muset učit, než pochopí, jak se ta gramatická pravidla používají atd. Už jsou mu čtyři roky a mluva je příšerná. Nikdo kromě nás mu nerozumí téměř vůbec:( ach jo :(

a jen pro zábavu video :)

úterý 8. listopadu 2011

Logo kartičky - video

Jenom krátké video, jak jsme včera dělali s kartičkami. Snažila jsem se je využít i na porozumění řeči. P. mi podával obrázky podle instrukce a pak se snažil opakovat krátké věty. Docela mu to už jde, respektive se snaží :)

pondělí 7. listopadu 2011

Logopedické kartičky ze školky

Dneska jsme ve školce dostali k zapůjčení logopedické kartičky. Je to vždy tématický celek o 4 kartičkách, které obsahují jedno společné slovo. Na jedné straně je obrázek, na druhé straně je jednoduchá věta k zopakování. Dá se na nich též procvičovat porozumění řeči.







Jinak blitíčko zřejmě nebyly hleny (teda možná to byl jen vedlejší pozitivní efekt blití), ale zřejmě viroza. Dneska jsme přišli do školky a hned mi učitelka říkala, že na nás myslela, jelikož v pátek blila půlka třídy i s ní :P Některé děti byly do druhého dne fit jako Péťa, některé blijou doteď. Takže to měl na 99% ze školky. Tak doufám, že před náhradním termínem u Dr. Kr. zas nebude něco, to už by mě fakt švihlo :P

pátek 4. listopadu 2011

Tak jsme do Prahy nejeli :(

Dneska jsme měli být u Dr. Krejčířové na vyšetření, bohužel jsme nebyli :( Péta byl včera celý den extrémně vysmátý, na večer byl takový unavený, tak šel do vany. Když z ní vylezl, tak měl rudé tváře. Říkala jsem si, že to má asi z horký vody. Pak šel spát, ale samozřejmě už celkem slušně pálil, i když usnul. V jednu ráno se probudil se slovy, že ho "bojí bicho" a začal šavlovat rýmu :( Zadní rýmu má už skoro týden, absolutně mu nejde smrkat, nic mu neteče z nosu. Chodil i normálně do školky, vůbec mu nic nebylo, jenom prostě funěl. Takže jsem hned v noci psala Krejčířové, že bohužel nedorazíme a poprosila o náhradní termín. P. blil v noci asi ještě 4x :( Ráno jsem hned měla mail od Krejčířový, no naštěstí pro nás vyhrabala termín 8.12., za což jsem teda vděčná, protože jsem se bála, že půjdeme tak za půl roku. Tedy ne, že bych to vyšetření tak nutně potřebovala, P. je v pohodě a vše jde, jak má....ale po té eskapádě s SPC jsem chtěla mít zprávu od Kr. co nejdřív. Tak snad ten příští měsíc se nic nezvrtne a dorazíme. Ráno se pošavloval úplně příšerně, ale zas jen hleny. Odpoledne prospal, a ted polehává, ale je bez teploty a zatím nezvracel. Jinak furt hlásil, že chce do "Ay" (Prahy) a do "Ii" (do školky) :D :D :D

Jinak mám radost, že se P. naučil používat slovo "bude", chápe význam budoucího času...takže "je" a "bude" už máme zmáknuté a pochopené, zase krok vpřed :)

čtvrtek 3. listopadu 2011

Logopedie 3.11.

Dneska dostal P. ooooobří pochvalu, logo byla docela nadšená. P.už docela slušně spojí slabiky, nemusí být mezi nimi odmlka, takže v podstatě dost čistě opakuje celá slova. Takže už začínáme i pilovat výslovnost i určitých hlásek. No je vidět, že se to teď hodně rozjelo :) Teď jsme ve fázi, kdy P. opakuje NAPROSTO VŠECHNO A POŘÁD, občas už je to trošku otravné :) Paní učitelka ve školce říkala, že tam je taky jako ozvěna :) že jde něco řešit s dětma, a P. jde za ní a řeší to taky :) Sice pro okolí je řeč stále téměř výhradně nesrozumitelná, ale my doma pozorujeme fakt velký pokrok...třeba je schopný si vybavit kousek básničky z PC programu, která začíná slovy: "bota patří na hlavu" a P. to fakt celý řekne. I v té gramatice je trošku vidět posun, tvoří i složitější věty :) Zítra jedeme na kontrolu k Dr. Krejčířové, tak na nás myslete, mám docela nervy z toho :(